Als Product Owner moet je niet teveel vertrouwen op de kennis van de business

15 oktober 2019 | Blog | Tessa de Vor

Als BI Product Owner vertrouw je erop dat jouw collega’s in de business weten wat zij willen op het gebied van data en rapportages. Vertrouwen is fijn, maar door volledig op de kennis en kunde van de business te vertrouwen vergeet je dat je als Product Owner ook een adviserende functie hebt. Dit begint al bij het opstellen van de requirements. Ben jij de eerste collega al tegengekomen die precies wist welke analyse hij wilde? Ik niet…Vaak komen de afnemers van rapportages niet verder dan ‘doe mij maar een lijstje met alles’ en ‘doe maar hetzelfde wat er nu al is alleen dan meer zus of zo’.  

Tessa-976x976

Leestijd: 3 minuten – auteur:

Tessa de Vor

Manager / Senior Business Analist

Frustrerend

Dit kan best frustrerend zijn, want hoe breng je over de bühne wat voor mooie oplossingen er allemaal zijn? Waarom vragen ze altijd weer naar dezelfde weg? Stop je te frustreren en bedenk je de volgende dingen als je een collega met een verzoek aan je bureau hebt staan.

Onbekend = onbemind

Jouw collega van Marketing, Finance of Risk houdt zich bezig met marketingcampagnes, met het opmaken van de jaarrekening, of het doorrekenen van operationele risico’s. Deze persoon is niet op de hoogte van de laatste trends in BI, de nieuwste visualisatie tools of de mooiste snufjes op het gebied van Artificial Intelligence. Zij houden zich bezig met de trends in hun eigen vakgebied en dat is maar goed ook! Soms is dit wel eens lastig om je te blijven realiseren als je zelf dagelijks tot over je oren in Business Intelligence zit. Maar wel heel belangrijk, wil je als Product Owner de taal de business blijven spreken.

Je gaat het pas zien als je het door hebt

Het feit dat jij het gewend bent om visuals te bedenken of te interpreteren, dat jij je verdiept in data trends of goed snapt welke data je wel en niet met elkaar kunt combineren wil nog niet zeggen dat jouw collega van Marketing dat ook snapt. Sterker nog, je kunt het niet van hem verwachten.

Wat daarom belangrijk is, is dat je jouw collega meeneemt in de ontdekkingsreis naar zijn eigen requirements. Pas als dingen tastbaar en zichtbaar worden, komt de feedback waar je wat aan hebt. Wil je op het aantal klanten, of op het jaartal filteren? Of beiden? Wil je een lijngrafiek of juist een tabel? Moet je kunnen inzoomen of wil je direct op het laagste detailniveau inprikken. Welke analyses wil je maken? En kan je dat met dit model? Allemaal vragen die je kunt stellen zodra je een mock-up hebt gemaakt. Uiteraard wel goed duidelijk maken dat het om een mock-up gaat, maar dan is het een extreem krachtig hulpmiddel om de juiste vragen te kunnen stellen en zo samen tot een ‘ideaal’ prototype te komen. Vervolgens kan jij als Product Owner, eventueel met hulp van de analisten in jouw team, deze requirements terugvertalen naar de user story’s.

Dashboard als bedreiging?

Dan nog één tip voor wanneer je merkt dat jouw collega uit de business niet enthousiast wordt van alle mooie ideeën die jij presenteert. Welke moeite je er ook voor doet, en hoe goed je je ook probeert te verplaatsen in zijn positie, vergeet niet dat collega’s uit de business een gaaf nieuw dashboard als bedreiging kunnen zien. Het neemt werk weg dat zij eerst deden, rapportjes maken bijvoorbeeld. Of het maakt dingen transparant die eerder niet transparant waren. Of ze voelen zich niet comfortabel bij het gebruik van nieuwe tools omdat ze daar geen kennis van hebben. Er bestaat dus een behoorlijk grote kans dat jouw mooie rapport niet gebruikt gaat worden op de manier die jij voor ogen had. Of dat er zelfs weerstand is tegen het gebruik van het rapport.

Dit is gevoelig punt. Hiervoor heb ik dan ook geen kant en klare tips. Belangrijkste tip die ik kan geven is: wees je bewust. Wees op je hoede zodra je merkt dat er veel weerstand, of juist onverschilligheid heerst. Maak dit bespreekbaar op een rustig moment en vraag hoe jij jouw collega kunt helpen. Het zal niet altijd tot een oplossing leiden, maar in veel gevallen kan het geven van duidelijke uitleg, het samen zoeken naar nieuwe manieren van werken met behulp van de nieuwe dashboards of rapportages, de pijn verzachten.

Implementeren = investeren

En allerlaatste tip: bouw altijd tijd in voor de implementatie. Een training, een handleiding, af en toe eens langslopen en vragen of alles goed werkt. Het is de tijd die je erin stopt dubbel en dwars waard. En niet onbelangrijk: na een half jaar een evaluatie van het rapport inplannen en daarin goed doorvragen hoe men met het rapport werkt. Grote kans dat er een flinke discrepantie zit tussen het daadwerkelijke gebruik en hoe jij dit voor ogen had. Een mooie kans om weer bij de business aan tafel te komen: misschien kan een kleine aanpassing er al voor zorgen dat het rapport vele stappen op de ladder van business value stijgt!

Wil jij hier meer van weten?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil jij eens met een expert sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.