Analytics voor bedrijven met WooCommerce

16 september 2019 | Blog | Klaasjan Ouwens

Je hebt meer data dan je denkt! Voor FNZ Kaas, een bedrijf met webwinkel (ecommerce) maakte ik een mobiel dashboard dat automatisch de nieuwste ordergegevens importeert uit woocommerce en deze analyseert en visualiseert.

Leestijd: 3 minuten – auteur:

Klaasjan Ouwens

 

Stel: je wilt gewoon even zien of de verkopen van deze maand op schema liggen. Al klikkend door je langzame bedrijfssoftware op je computer krijg je een explosie aan bedrijfsgegevens voor je snaveltje. Ik kan het goed begrijpen als je soms tegen je scherm staat te vloeken. Dat kan beter!

Van verborgen data naar KPI’s in je broekzak

In dit artikel leg ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld uit hoe analytics helpt om die verborgen data om te zetten in precies die KPI’s waar je iets aan hebt. Met analytics bedoel ik trouwens niet google analytics, waarin bij te houden is hoeveel potentiële klanten uiteindelijk een bestelling plaatsen. Er is veel meer mogelijk op basis van de gegevens die vaak al aanwezig zijn bij een webwinkel (die bijvoorbeeld draait op een wordpress-installatie met woocommerce-plugin). Van simpele vragen over omzet tot het herkennen van trends en detecteren van lost customers, er is meer mogelijk dan je misschien denkt.

Voor een ecommerce-bedrijf heb ik infrastructuur opgezet waaraan een Power BI dashboard gekoppeld kan worden. Daarbij heb ik ervoor gezorgd dat relevante informatie altijd up to date te zien is in een gebruiksvriendelijke mobiele app, zodat de ondernemer zijn KPI’s letterlijk in de broekzak heeft. Aan de hand van enkele typische vragen binnen een onderneming neem ik de mogelijkheden door voor analytics in ecommerce:

(Alle figuren en getallen zijn fictief en slechts ter illustratie). 

Vraag 1: Loopt mijn omzet op schema deze maand?

De meest concrete vragen gaan logischerwijs over omzet. Er is altijd behoefte om snel in te kunnen zien of de verkoop nog op schema ligt (en als het even kan: hoger dan vorige maand). Het belangrijkste hier is: automatische updates en gebruiksvriendelijkheid. Ik heb ervoor gezorgd dat met twee klikken op een smartphone een up-to-date overzicht te zien is van de huidige omzet.

omzetdezemaand

Vraag 2: welke loyale klanten dreig ik kwijt te raken? 

Om groei van het bedrijf goed in de gaten te houden, is het essentieel om het klantenbestand in de gaten te houden. Hoeveel klanten bestellen een tweede of derde keer? En hoeveel klanten waren ooit loyaal, maar hebben al een paar maanden geen bestelling geplaatst? Het is ontzettend waardevol om aan elke verkoper een lijst te kunnen geven van klanten die ze kwijt dreigen te raken. Ik heb ervoor gezorgd dat een automatisch updatende tabel altijd gevuld is met suggesties van klanten waarvan het goed is contact met ze op te nemen. Misschien zijn ze hun wachtwoord kwijt?

lostcusotmers-300x112
Laat die potentiele omzet niet liggen!

Vraag 3: Waar zitten mijn potentiele klanten? 

De twee bovenstaande vragen worden beantwoord met data uit het bedrijf zelf. De meer diepgaande antwoorden krijgen we als we onze eigen data combineren met externe data. Met externe data bedoel ik niet: de data van de concurrent hacken (nee, echt niet!). Er is veel publiek beschikbare data op het internet te vinden. Een simpel voorbeeld: je verkoopt avocado’s. Dan is het goed om te weten waar de meeste millenials wonen, en dan het liefst die met een wat ruimer besteedbaar inkomen. Of verkoop je supboarden? Dan zitten je potentiele klanten in de buurt van water. Al deze informatie is te vinden op internet, bijvoorbeeld bij het CBS. 

Analytics in ecommerce voor iedereen!

Vermoed je dat in jouw ecommerce data belangrijke inzichten verborgen zitten? Veel kleinere bedrijven doen vaak nog erg weinig met analytics. “Daar ben ik nog niet aan toe”, denken ze. Of: “dat is voor mij te ingewikkeld”. Dat zijn allebei gedachtes die niet kloppen: juist bij startups is het belangrijk om snel in te kunnen spelen op een veranderende markt. 

Wil jij hier meer van weten?

Bent u geïnspireerd geraakt? Kom vrijblijvend eens langs of neem contact met ons op.