26 november 2019 | Nieuws | Andry Klumpert

De toekomst van consultancy valt of staat met de juiste toepassing van kennisontwikkeling en Research and Development (R&D). Hoe ga je om met de spagaat tussen jezelf ontwikkelen en een goed en uitdagend project afronden voor je opdrachtgever?

Leestijd: 4 minuten – auteur:

Andry Klumpert

Consultancy en Detachering

Een bekende uitdaging binnen consultancy is de spagaat tussen en een goede opdracht vervullen en jezelf tegelijkertijd blijven ontwikkelen. Opdrachtgevers en klanten verwachten van een interim professional directe en volledige inzetbaarheid. De return on investment (ROI) voor het inhuren van specifieke kennis moet hoog zijn. Met andere woorden, je wordt ingehuurd voor de kennis die je al bezit en niet voor wat je nog moet of wil leren. Heb je dit kunstje ergens anders al eerder gedaan, kom dat dan graag nogmaals bij de volgende klant ook doen! Prestaties uit het verleden bieden dan dus wel een zekere mate van garantie voor de toekomst.

Maar waar stopt het?

Wanneer wordt deze kennisvoorsprong een remmende voorsprong? In een wereld die nu harder en sneller verandert dan ooit is stilstand van kennis funest. Je wil je dus blijven ontwikkelen, of op zijn minst up-to-date blijven. Je wil aantrekkelijk blijven voor toekomstige klanten. En je wil nu ook resultaat blijven opleveren, vaak voor meer dan 40 uur per week.

Hoe doe je dat dan?

Mijns inziens kan dat alleen als consultancy en R&D altijd worden gecombineerd. En dan vooral toegepaste R&D. Een studie of opleiding zorgt wel voor een eventuele certificering of diploma, maar dat is zeker geen garantie dat die kennis in je hoofd zit en blijft. Bij toegepaste R&D is dat anders. Hier breng je het geleerde ook daadwerkelijk met je collega’s in de praktijk. Een online opleiding Python is leuk en leerzaam maar zelf in de code zitten of met je collega’s daadwerkelijk iets coderen waar de klant wat aan heeft, zorgt ervoor dat je je kennis meteen kan toepassen en dat je leercurve veel steiler is. Doen is onthouden!

De basis: een business case

Allereerst dient de basis van elk R&D project altijd een sluitende business case zijn. Uiteraard zijn er vormen van R&D te bedenken waar die business case van tevoren niet helemaal duidelijk is. Maar in het vakgebied waar wij ons begeven is een business case, of beter eigenlijk “de grote waarom vraag” het startpunt voor elk R&D project. Waarom gaan we dit project doen? Waarom wil ik dit leren? Waarom heb ik er wat aan? Waarom wil mijn klant dit? Dit zijn zomaar wat vragen die je je kunt stellen voor de start van het betreffende project.

Outside in

De grootste valkuil van een R&D project is “inside out” denken. “Als wij iets heel slims verzinnen dan gaat dat onze klant zeker aanspreken”. Een gevalideerde business case zorgt ervoor dat elk R&D project goed getoetst wordt aan de realiteit. We starten bij Adapt geen projecten tenzij er een antwoord is op al de waarom vragen. Want alleen maar R&D leidt tot situaties waarbij de theorie wel klopt, maar er geen of weinig aansluiting is met de klant of opdrachtgever. De ivoren toren doemt op.

Daarom is de combinatie van consultancy en toegepaste R&D van essentieel belang. Theorie dienst getoetst te worden in de praktijk en de praktijk dient verrijkt te worden met vernieuwde ideeën. Bij Adapt doen wij dit vanuit ons R&D lab. Dat is uiteraard veel makkelijk gezegd dan gedaan. Zitten er dan geen nadelen aan? Uiteraard wel. R&D kost geld. Zo simpel is het. Bij Adapt is niemand fulltime inzetbaar omdat onze professionals tijd krijgen om aan de slag te gaan met toegepaste R&D. Dat gaat ten koste van de declarabiliteit en kost dus simpelweg geld. Het is daarom ook een fundamentele keuze tussen op korte termijn meer geld verdienen of een langere termijn visie waarbij de ontwikkeling van je professionals op een prominente plaats staat.

Het R&D lab

Het moet namelijk wel in het DNA en de visie van je bedrijf zitten om je professionals structureel tijd te geven voor R&D. En de professionals dienen zich te realiseren dat het doen van deze R&D projecten alleen kan met een uitgewerkte business case als basis. Dit houdt niet in dat elk R&D lab geld zou moeten verdienen. Het is ontzettend lastig om een winstgevend R&D lab te hebben. Echter, een business case kan uit vele componenten bestaan. Het op een hoger niveau brengen van je medewerkers met bijbehorende betere inzetbaarheid en hogere tarieven is een heel legitieme business case.

Employee branding

En het mes snijdt aan twee kanten. Professionals die zich ontwikkelen en die ontwikkelingen regelmatig toetsen aan klanten zijn niet alleen beter inzetbaar maar vooral ook tevreden. In deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt naar hoogopgeleid talent is dit een uitstekende manier om professionals beter en langer aan je te kunnen binden. Sterker nog, ik ben van mening dat als je je professionals niet de combinatie aanbiedt van consultancy en R&D, je als werkgever weinig meer te bieden hebt dan af en toe leuke en minder leuke opdrachten. Waarom zou je dan als professional niet ergens anders gaan werken of ZP’er worden. Je toegevoegde waarde als werkgever wordt dan steeds dunner.

Daarom blijft onze visie bij Adapt Analytics dat er geen andere manier meer is om als consultancy en kennis bedrijf klaar te zijn voor de toekomst. Bij ons is R&D geen optie of een keuze maar een must.

Wil jij hier meer van weten?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je eens met een expert sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.