Het analyseren van klantgedrag in Google Analytics

8 oktober 2019 | Blog | Arend Zwaneveld

Een laagdrempelige manier om te beginnen is met Google Analytics. Hier is wat je kunt doen:

pasfoto-Arend-Zwaneveld-2018

Leestijd: 4 minuten – auteur:

Arend Zwaneveld

Senior Data Science Consultant

Maak een begin met het analyseren van klantgedrag… in Google Analytics

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een website. In de meeste gevallen is deze voorzien van Google Analytics, met het doel om het aantal websitebezoekers te tellen. Deze webstatistieken of “click stream data” bieden echter nog veel meer inzichten:

 
  • In welk product/dienst hebben bezoekers de meest interesse?
  • Via welke Google zoekopdracht komen bezoekers op je website?
  • Welke informatie zoeken je bezoekers: openingstijden, voorwaarden, reviews, telefoonnummer, ‘over ons’ informatie , etc.
  • Komen je bezoekers vaker terug?
  • Komen je bezoekers uit de buurt of uit het hele land?

Start met het formuleren en testen van hypotheses op je website…

Dan begint – met Google Analytics – het traject dat leidt naar digitale volwassenheid:

  1. Identificeer de belangrijkste pagina van je website: Waar komen ze binnen? Waar raak je ze (voortijdig) kwijt?
  2. Formuleer eerst in gewone mensentaal vermoedens hoe deze belangrijke pagina’s te verbeteren:
    • Wat als we duidelijk maken dat we al jarenlang op dezelfde locatie zitten en dat mensen altijd bij ons kunnen langskomen?
    • Wat als we duidelijker communiceren wat we doen?
    • Wat als we duidelijker maken waarom bezoekers voor jouw bedrijf moeten kiezen?
    • Wat als bezoekers beter kunnen vinden wat ze zoeken?
    • Zouden er minder mensen bellen en meer bestellingen worden geplaatsts als we onze meest-gestelde-vragen pagina verbeteren?
  3. Verzin bij elke hypothese één of meerdere concrete verbeteringen voor:
    • Wat als we een foto van ons pand op de homepage zetten?
    • Wat als we “installatiebedrijf” vervangen door “loodgieter“? Of “data scientist” door “data analist“?
    • Wat als we met drie vinkjes duidelijk opsommen waarom bezoekers bij ons aan het juiste adres zijn?
    • Wat als we onze meest verkochte producten of diensten standaard op de zoekresultatenpagina tonen?
    • Wat als we onze leveringsvoorwaarden op de FAQ pagina zetten, in plaats van onder de menu-optie “Terms & Conditions”
    • Wat als we de tekst op de knop “Aanvragen” vervangen door “Vraag vrijblijvend aan”?
  4. Test deze verbeteringen op je website in een “AB-test”: verdeel je bezoekers willekeurig 50/50 over de oude en de nieuwe pagina en kijk welke variant de meeste leads of verkopen oplevert!

Welkom in de wereld die ook wel online “conversie-optimalisatie” heet!

… en verzamel inzichten die voor je gehele organisatie waardevol zijn!

De lessen die je uit deze “gecontroleerde experimenten” trekt zijn niet alleen belangrijk voor het verder verbeteren van je website, maar waardevol voor je hele organisatie:

  1. De foto die het beste presteert op je website, doet het waarschijnlijk ook goed in je brochure!
  2. De snelle levering en niet-goed-geld-terug garantie is een belangrijke reden voor bezoekers om voor jullie organisatie te kiezen
  3. De expertise van je medewerkers op het vlak van zowel “Business Intelligence” als “Web Analytics” én “Data science” maakt je onderscheidend van je concurrenten

Start met je eerste dashboards in Tableau, Power BI of Google Data Studio…

Het identificeren van de beste plekken op je website om te verbeteren en de interessantste inzichten op te doen is maatwerk, het beste te doen direct in Google Analytics. Voor rapportagedoeleinden (Staan onze KPI’s op groen? Liggen we op schema?), monitoringdoeleinden (werkt alles nog?) of ‘Vanity dashboarding’ (zie ons eens data-gedreven zijn :)) zijn de grafieken in Google Analytics minder geschikt. Gebruik je binnen je organisatie voornamelijk Excel – nog geen Power BI of Tableau – dan is Google Data Studio als dashboarding tool een prima tool om binnen je organisatie snel digital marketing dashboards te bouwen en zo de eerste stappen te zetten richting digitale volwassenheid.

… en creëer een vliegwieleffect waardoor je organisatie ‘als vanzelf’ steeds data-gedrevener wordt!

Een eerste groep enthousiastelingen toegang geven tot meer data en een dashboarding tool is een geweldige eerste stap. Hiermee start je een proces dat – met de juiste randvoorwaarden – niet meer te stoppen is. De eerste data-gedreven inzichten leiden tot de eerste succesvolle kleine projecten (bijvoorbeeld AB-testen). Deze kleine successen – mits gevierd, gesteund en breed uitgedragen door het management – leiden tot een toenemende vraag naar data en bijbehorende tools om deze te analyseren (Excel werkt bijvoorbeeld maar tot 1 miljoen rijen).

Wil jij hier meer van weten?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je eens met een expert sparren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.