Interview: Agile datastrategie

29 maart 2023 | Interview

De laatste maanden is Adapt Analytics veel bezig geweest met het ontwikkelen van de Agile datastrategie. In onderstaand interview met Clemens Huis in ’t Veld (Founder van Adapt Analytics) zal dieper in worden gegaan op deze strategie.

Hi Clemens, kun je jezelf even voorstellen voor iedereen die je nog niet kende?

Mijn naam is Clemens Huis in ’t Veld en ik woon in Utrecht. Ik heb 20 jaar werkervaring in Business & ICT dienstverlening; sinds 2005 in een ondernemersrol. Ik geloof sterk in de kracht van mensen: een succesvol bedrijf opbouwen door continu te investeren in de empowerment en ontwikkeling van medewerkers.

Wat houdt de nieuwe agile datastrategie van Adapt Analytics in?

Een agile datastrategie bevat twee elementen: een agile strategie gedeelte en een datastrategie gedeelte.

Agile strategie betekent voor ons dat een organisatie haar ambities realiseert in kleine, planbare en herzienbare stappen; altijd vanuit helder geformuleerde doelstellingen. Je blijft dan wendbaar en je kunt reflecteren en aanpassen voordat je aan de volgende stap begint. Het is beheersbaar voor organisaties van elke omvang.

Datastrategie houdt in dat we organisaties in staat stellen de waarde van data te maximaliseren. Een succesvolle datastrategie verschaft geautomatiseerde inzichten of maakt prestaties meetbaar en toegankelijk t.b.v. besluitvorming.

Wij geloven dat de agile aanpak in combinatie met een visie voor de toekomst de beste aanpak is om een organisatie in praktische stappen te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun datagedreven werken.

Waarom is deze aanpak bijzonder?

Organisaties werken vaak óf ad-hoc, zonder het grotere plaatje (visie/strategie) in het achterhoofd te houden óf blijven lang vasthouden aan een strategie die na verloop van tijd eigenlijk niet meer houdbaar is.

Onze agile datastrategie is een mix en houdt er rekening mee dat veel inzichten zich gaandeweg ontwikkelen. Het liefst leggen wij focus op één organisatieknelpunt/uitdaging per keer. We verschaffen inzichten waar die ontbreken of helpen inefficiënties te optimaliseren en ondertussen leert en ontwikkelt de klant zich, samen met ons.

Onze aanpak garandeert een hoge return on investment en waardecreatie in een kort tijdsbestek, omdat we snel beginnen en urgente problemen oplossen. Hierbij is onze  aanpak er altijd op gericht een standaard neer te zetten waarop verder geschaald kan worden.

Welke waarde creëert de Agile datastrategie voor klanten?

Vanuit een korte overview van organisatiedoelen en de grootste uitdagingen beginnen we snel en direct met het oplossen van de meest urgente data-gerelateerde uitdaging(en) in de organisatie. Ons team van experts levert alleen maatwerkoplossingen die samen met onze klanten worden ontwikkeld. Hierbij maken wij actief gebruik van door ons ontwikkelde Quick Starts en Best Practices, waardoor wij (en onze klant) geen onnodige leercurves hoeven te maken. Juist deze combinatie: een aanpak van Quick Starts/Best Practices plus Maatwerk voor Iedere Klant garandeert de beste oplossingen, die vaak ook zeer kosteneffectief blijken te zijn.

Wat zijn de 3 grootste problemen die de Agile Datastrategie voor klanten kan oplossen

1. Gemakkelijke toegang tot concrete inzichten die een geïnformeerde besluitvorming ondersteunen. Dit helpt organisaties excellent te worden in operationeel management: optimalisatie door inzichten in de organisatiekolom: bijvoorbeeld binnen HR, operatie, productie, sales & marketing, support. Vaak maken we hierbij gebruik van onze “Custom Dashboards”.

2. Het ondersteunen van organisaties die niet weten hoe te beginnen met het bouwen van een gedegen datastrategie of het al eens geprobeerd hebben maar geen concrete resultaten hebben bereikt. Hierbij maken we vaak gebruik van ons Data Framework.

3. De vertaling van datastrategie, implementatie van tools, platformkeuzes (inclusief data-architectuur en – beheer) en identificatie/ontsluiting van databronnen. Hierbij maken we vaak gebruik van ons Modern Data Platform.

Hoe maakt Agile Datastrategie klanten beter?

Organisaties die met ons werken realiseren zich vaak na verloop van tijd dat datastrategie een centrum van strategische besluitvorming wordt. En vaak, zonder er eerder naar te streven, wordt agile datastrategie ook een kerncompetentie van klanten. Twee van onze collega’s werkten samen bij een gemeente en begonnen met een klein project samen met een compact team. De organisatie leerde zich te richten op het oplossen van één data-gerelateerd probleem per keer en stap voor stap werden de vaardigheden, competenties en kennis opgebouwd in het team en de organisatie. Eén jaar later werd de agile datastrategie aanpak succesvol opgeschaald en werd het een organisatie -vaardigheid.

Waarom is jullie Agile Datastrategie beter dan andere Datastrategie diensten?

Wij geloven dat de agile aanpak in combinatie met een pragmatische visie voor de toekomst de beste aanpak is om een organisatie te ondersteunen bij het ontwikkelen van datagedreven werken. Wat het verschil maakt? De agile werkwijze, onze pragmatische aanpak, onze quick starts en onze best practices.

En natuurlijk ook de mensen die ermee werken! Bij Adapt hebben we collega’s met een enorme kwaliteit, veel ervaring en een echt hoog EQ. Als je bij een bedrijf komt, moeten de organisatie van de klant, hun bedrijfsdoelstellingen en hun uitdagingen centraal staan. En als je waarde wilt bieden, moet je kunnen luisteren, begrijpen en een partner op ooghoogte worden. Daarom voeren wij een beleid van leven-lang-leren, investeren wij voortdurend in onze mensen en streven wij naar de beste experts in de sector.

Welk type klanten zal het meest profiteren van de Agile Datastrategie dienstverlening?

Volgens mij is er een behoorlijk scala aan organisaties:

  • Organisaties die weten dat data belangrijk is, maar niet weten hoe de beste oplossing voor hen eruitziet
  • Organisaties die begonnen zijn met een datastrategie maar op een wegversperring stuiten of niet tevreden zijn met de resultaten.
  • Innovatieve organisaties en scale-ups; dit zijn vaak data-intensieve organisaties die grote stappen willen zetten. Een snelle leercurve, concrete resultaten en goede data-inzichten zijn voor hen cruciaal.
  • Organisaties die goede interne mensen in dienst hebben, maar die graag willen versnellen in hun datagericht werken. Een externe partner kan hier een kwaliteitsimpuls geven waarmee er grote stappen gemaakt kunnen worden in waardecreatie.

 

Naast de nieuwe dienst/aanpak: wat kunnen jullie klanten nog meer verwachten als ze met jullie gaan samenwerken?

Wij zijn een pragmatische partner die alleen aan een project begint als er potentieel is om echte bedrijfswaarde te creëren. We richten ons op oplossingen die we kunnen bouwen op het Microsoft Azure platform. Dit is niet alleen een brede stack aan relevante Microsoft-producten, maar deze biedt ook de mogelijkheid om andere producten zoals Snowflake of Databricks te integreren als dat nodig is. Onze klanten kunnen er ook voor kiezen om hun dashboards niet in Power BI te bouwen maar bijvoorbeeld in Tableau of Qlik, aangezien de data-oplossingen die we in Azure bouwen toegankelijk zijn voor alle gangbare visualisatie producten. Op deze manier is een “best of breed” oplossing makkelijk te realiseren.

Daarnaast blijft het natuurlijk altijd mensenwerk en is iedere organisatie uniek: om dit pad succesvol te bewandelen, leveren we altijd maatwerk en zorgen we voor een team van goed opgeleide data & BI-experts die niet alleen gevoel hebben voor business maar ook voor mensen. Als we onze dienstverlening afpellen tot de kern, dan is de basis altijd de kwaliteit van onze mensen.

Wil jij hier meer van weten?

Heb je interesse in de wereld van data, ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kan betekenen of wil je eens sparren? Dat kan! Onze adviseurs staan je graag te woord. Neem gerust contact met ons op.

Fenki-Analytics-e1622452919830

Clemens Huis in ’t Veld

Directeur van
Adapt Analytics

Fenki-Analytics-e1622452919830

Marco Christophori

Senior Analytics Consultant 
bij Adapt Analytics