Met inzicht meer winst uit je webshop: vier tips

11 maart 2021 | Blog | Tessa de Vor

Ben jij net als veel andere ondernemers in 2020 een webshop gestart? En begint die webshop nu écht goed te lopen? Dan wordt het tijd om met inzicht meer winst te halen door een volgende stap te zetten zodat je ook echt goed geld kunt gaan verdienen met jouw shop.

Tessa-976x976

Leestijd: 3 minuten – auteur:

Tessa de Vor

Manager / Senior Business Analist

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2020 van Gfk en Thuiswinkel.org blijkt dat Nederlandse consumenten in 2020 zo’n €26 miljard hebben uitgegeven bij webshops. Dat is een stijging van 7% met het jaar ervoor. Online aankopen in Nederland steeg met 27% naar 335 miljoen. Het zal geen verassing zijn dat dit voornamelijk veroorzaakt is door de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen. Met deze ontwikkeling is het erg belangrijk om grip te hebben op je groeiende webshop. Om daadwerkelijk winst uit je webshop te halen is maar 1 ding echt belangrijk: Inzicht.

Inzicht is de sleutel naar een winstgevende business. Wat kan je allemaal doen met inzicht? Hierbij vier tips waar je op kunt letten zodat je met inzicht meer winst kunt halen uit je webshop:

1. Ken je bezoekers

Weet jij wie je klanten zijn? Waar ze vandaan komen? Hoe vaak ze bestellen? En weet jij welke klant voor de meeste omzet zorgt? Inzicht begint bij overzicht. Een dagelijks overzicht van het type klant dat je webshop bezoekt en producten bestelt is essentieel om jouw webshop verder tot een succes te maken. Heb je geen inzicht in je klant; dan laat jij je eigenlijk volledig leiden door toeval. De eerst stap bij het starten van een webshop is dus altijd: zorg dat je je klant kan leren kennen.

2. Weet waar je marge zit

Nu je weet wie je klanten zijn, kan je ook gaan kijken welk type klant je het meest aan verdient. Dit is natuurlijk interessant: van dit type klant wil je er uiteindelijk meer hebben.  Om te weten aan elke klant je het best verdient, moet je niet alleen de omzet inzichtelijke maken, maar ook je kosten. Dat kunnen de kosten ver product zijn, maar bijvoorbeeld ook de kosten van retouren. Klanten die veel retourneren zijn per definities klanten waar je niets aan verdient; of die zelfs alleen maar geldt kosten.

3. Analyseer trends

Nu je inzicht hebt in wie je klanten zijn en aan welke klanten je het meest verdient, is het ook heel belangrijk om naar trends te kijken. Hoe zie je je klantenbestand door de tijd veranderen, en je omzet? En je kosten, wat gebeurt daar mee? Zodra je begonnen bent met data verzamelen is het belangrijk om deze data voor langere tijd vast te leggen. Hierdoor ontstaan inzichten die je kunnen helpen inspelen op belangrijke ontwikkelingen. Zie je bijvoorbeeld het effect van een campagne die je gedaan hebt op Instagram? Of zie je juist invloed van het weer of de drukte op de weg?

4. Ontdek nieuwe kansen

Het aller belangrijkste van het verzamelen van inzichten is dat je beter in staat wordt om in te spelen op kans., je weet immers wie je klant is, waar je winstgevendheid zit, en welke zaken invloed hebben of deze winstgevendheid. Dat betekent dat je deze zaken ook kunt gaan aanpassen of er op kan gaan anticiperen. Denk aan de schaatsverkoper die de temperatuur in de gaten moet houden. Dat is een open deur. Maar weet jij bijvoorbeeld in welke provincie het meeste van jouw potentiële klanten zitten? Of weet je welke nieuwe klantgroep zich aandient? Als je dat weet heb je de sleutel tot succes in handen. Het enige wat jij nog hoeft te doen is waar je al goed in bent: jouw product in jouw webwinkel verkopen.

Met deze vier tips kun jij met inzicht meer winst halen uit je webshop.

Heb jij een WooCommerce webshop en wil je ook meer inzicht?

Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op: wij denken graag met jou mee wat mogelijk is. tessa@adapt.nl/06-21227452