Blog: Navigeren in het Data Landschap

Van Big Data naar Small & Wide Data

14 september 2023 | Blog

De trend van “Big Data” zet door en veel ondernemers vragen zich af: “Wat moeten we ermee?” Clemens Huis in ’t Veld, Managing Director van Adapt Analytics, stelt dat het antwoord wellicht “niet veel” is. Veel bedrijven beschikken over relevante data. Jouw eigen data, eventueel aangevuld met externe bronnen, Small & Wide Data, is vaak waardevoller dan enorme hoeveelheden Big Data.

Het combineren van grote datasets heeft in het verleden geleid tot innovaties, efficiëntere besluitvorming en minder operationele rompslomp. Bedrijven zoals Microsoft, Amazon en Netflix zijn slechts enkele voorbeelden van wat er met Big Data bereikt kan worden. Hoewel het gebruik van Big Data voor technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning indrukwekkend is, is de toepassing van emotie en context essentieel voor waardevolle resultaten. Hierom vindt Lars Roks, Data Strategy Consultant bij Adapt Analytics dat “elke organisatie met veel gegevens een Small & Wide Data-analyse in hun strategie moet integreren”.

Pioniers in data en analytics verschuiven hun focus naar “Wide Data”, wat de analyse van diverse soorten gegevensbronnen mogelijk maakt. Tegelijkertijd maakt “Small Data” waardevolle inzichten mogelijk met minder gegevens. Deze benadering vermindert de afhankelijkheid van grote datasets en opent deuren voor diepgaande analyses en AI met gefocuste datasets. Met een Small & Wide Data strategie focus je op het goed uitvoeren van opeenvolgende kleine stappen. Het is dé springplank om jouw organisatie data-gedreven te maken op een wijze die is afgestemd op jouw specifieke behoeften.

Gartner voorspelt: “70% of Organizations Will Shift Their Focus From Big to Small and Wide Data By 2025” [1]. In haar top 10 Data & Analytics Trends benadrukken ze de verschuiving naar “Small and Wide Data” om organisaties te helpen navigeren door verandering en onzekerheid. David Waller (Head of Data Science & Analytics) van Oliver Wyman onderstreept de waarde van deze Small and Wide Data: “Top firms use a simple strategy to break this logjam, they grant universal access to just a few key measures at a time” [2].

Big Data biedt waarde, maar een gerichte Small & Wide Data strategie kan organisaties meer voordelen opleveren. Hiermee kun je geïnformeerde beslissingen nemen, prestaties verbeteren en concurrerend blijven zonder de complexiteit en kosten van een Big Data aanpak [3]. Waarom kiezen voor dure, complexe Big Data wanneer Small & Wide Data flexibeler en kostenefficiënter is en beter inspeelt op zowel interne vraagstukken als klantbehoeften?

Kostenefficiëntie: Kleinschalige projecten met grote impact, ROI en persoonlijke touch, zonder dure middelen.

Relevantie: Verdwaal niet in te grote datasets, focus je op wat direct je bedrijfsresultaten kan verbeteren.

Snelheid/wendbaarheid: Small & Wide Data-analyse is door de beheersbare omvang sneller dan die van Big Data.

Klantgerichtheid: Door relevante gegevens te verzamelen, doorgrond je de behoeften en voorkeuren van klanten. 

Wil jij hier meer van weten?

Ben je geïnteresseerd in wat een op maat gemaakte Small & Wide Data strategie voor jouw organisatie kan betekenen? Laten we praten! Je kunt rechtstreeks contact met ons opnemen.

Fenki-Analytics-e1622452919830

Clemens Huis in ’t Veld

Directeur van
Adapt Analytics

Fenki-Analytics-e1622452919830

Lars Roks

Data Stratagie Consultant
bij Adapt Analytics

[1]:https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2021-03-16-gartner-identifies-top-10-data-and-analytics-technologies-trends-for-2021  

[2]: 10 Steps to Creating a Data-Driven Culture – by David Waller
[3]: Small & Wide Data: data strategies that most companies can profit from – by Christian Nielsen and Morten Lund