Klantcase: GGZ-instelling begeleid wonen
Onze opdracht
Breng de kansen en bedreigingen van de bestaande BI-omgeving in kaart en maak een actieplan om dit te verbeteren.
De uitdaging
Een regionale instelling voor begeleid wonen en ambulante begeleiding is recent overgestapt op zelforganisatie. Hiervoor is een BI-omgeving met een teamdashboard geïmplementeerd, zodat het team over stuurinformatie beschikt. Daarnaast was er een verouderde rapportage –omgeving. De organisatie had behoefte aan inzicht in de grootste kansen en bedreigingen van de bestaande BI-omgeving. Vervolgens was een actieplan gewenst om de bedreigingen weg te nemen.
Onze aanpak
Wij hebben binnen een periode van drie maanden een quick scan uitgevoerd om de kansen en bedreigingen in kaart te brengen. Met een Agile aanpak hebben we de volgende stappen doorlopen:
Quick scan van de BI-omgeving.
Quick scan van de BI-processen.
Presenteren van kansen en bedreigingen aan de stakeholders.
Samenstellen BI-team.
Ontwerpen en implementeren van nieuw BI-ontwikkelproces.
Borging van het nieuwe proces door nog enkele maanden betrokken te blijven.
Het resultaat
Het hele proces hebben we binnen drie maanden doorlopen. Daarmee hebben we het volgende gerealiseerd:
Inzicht in de grootste kansen en bedreigingen van de BI-omgeving.
Plan van aanpak voor het oplossen van de belangrijkste bedreigingen.
Nieuw ingericht agile BI-ontwikkelproces, inclusief rolverdeling binnen het team.
Betere samenwerking tussen het BI-ontwikkelteam, de stakeholders en de gebruikers van de BI-producten.
Meer begrip binnen de organisatie over de rol van data en het belang van het beheer van meta-data.
Conclusie
Een quick scan kan tot verrassende inzichten leiden. Hier bleek al snel dat de techniek beter kon, maar ook dat de business nog onvoldoende was meegenomen in het data–gedreven werken. Doordat we iets langer zijn gebleven om de klant te ondersteunen, hebben we ook de eerste verbeteringen op het gebied van data–gedreven werken kunnen implementeren. We hebben hierbij gekozen voor een ‘zachte landing’ waarbij verbeteringen langzaam zijn ingevoerd. Hiermee is het proces van continu verbeteren ingezet.