Klantcase: Producent van brood ingrediënten
Onze opdracht
Breng eenheid in onze rapportages zodat de hele organisatie dezelfde cijfers heeft.
De uitdaging
Een producent van broodingrediënten heeft meerdere vestigingen en klanten in verschillende landen. Het bedrijf gebruikte ClikView als rapportageplatform. Daarnaast werd er in de organisatie veel aangevuld vanuit persoonlijke Excel documenten. Hierdoor werkte iedereen met andere cijfers en was er veel discussie over de juistheid van de cijfers. Het vertrouwen in de datakwaliteit was laag. De klant was op zoek naar overzicht zodat iedereen binnen de organisatie dezelfde cijfers beschikbaar heeft. Om dit te bereiken heeft het bedrijf Discovery Hub van TimeXtender gekocht. Aan ons de uitdaging om d Discovery Hub te implementeren en zo de databehoefte beter te kunnen bedienen.
Onze aanpak
Wij hebben voor deze klant TimeXTender geïmplementeerd. Wat wij hebben gedaan:
Ontsluiten van de verschillende bronsystemen, waaronder verouderde ERP-systemen.
Ontwikkelen van een centraal datamodel voor inzicht in o.a. voorraden, inkoopprijzen, orders en transportstatussen.
Creëren van end points voor Qlik dashboards.
Het resultaat
Door de implementatie van het dataplatform kan de klant meer data-gedreven werken. Daarmee hebben we het volgende gerealiseerd:
Inzicht in de data vanuit alle systemen.
Heldere data definities en reken regels.
Duidelijkheid over de herkomst van data (data lineage).
Vertrouwen in de datakwaliteit door gevalideerde rapportages.
Conclusie
Bij toenemende databehoefte is een dataplatform een goed idee. Losse dashboards en rapportages zetten een goede eerste stap richting een data-gedreven organisatie, maar ze hebben beperkingen. Bij veel data en gebruikers, wordt het al gauw chaos. Implementatie van een centraal dataplatform brengt inzicht en overzicht waardoor je beter kunt sturen.